هیچ محصولی یافت نشد.

اگر شما عزیزان دانش تخصصی در زمینه آزمایشگاه‌های رنگ نداشته باشید، ممکن است با این سوال رو به رو شوید که تجهیزات آزمایشگاه رنگ شامل چه مواد و ابزاری است و دستگاه رنگ‌سنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد.

می‌توان بیان کرد که دستگاه رنگ‌سنج آزمایشگاهی دستگاهی است که به نحوی طراحی می‌شود که یک فتومتر ساده می‌باشد و به روش‌های مخصوص طول موج خاص و مد نظری از نور را اندازه گیری می‌نماید.

این دستگاه با در نظر گرفتن محلول مورد آزمایش، از فیلتر‌های ویژه و مخصوصی برای تولید نمودن نور در طول موج‌های خاص استفاده به عمل می‌آید. در واقع در ابتدا نور رنگی را از داخل نمونه عبور می‌دهند و در ادامه با توجه به میزانی که توسط محلول نمونه به جذب رسید، اندازه گیری به عمل می‌آید که به ابزوربنس مرسوم است.

تجهیزات آزمایشگاه رنگ

انواع دستگاه رنگ‌سنج آزمایشگاهی شامل چه مدل‌هایی می‌باشند؟

با پیشرفت روز به روز دنیا، تجهیزات آزمایشگاه رنگ نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و این امر سبب شده تا امروزه شاهد دستگاه رنگ‌سنج‌های گوناگون با کارکرد‌های مختلف باشیم. عمده دستگاه‌های موجود در بازار امروزی، به دو صورت با قابلیت تعویض طول موج به وسیله چرخاندن فیلتر‌ها و یا به وسیله تعویض فیلتر‌ها می‌باشند.

همچنین نحوه طراحی این دستگاه به نحوی می‌باشد برای مورد استفاده قرار گرفتن در آب و هوای گرم و مرطوب نیز با مشکلاتی از قبیل خراشیدگی سطح فیلتر‌ها و همچنین رشد قارچ روی آن‌ها رو به رو نشویم و در واقع در دسته مدل‌های ویژه قرار بگیرند.

این دسته از انواع تجهیزات آزمایشگاه رنگ نیز برای جلوگیری نمودن از بروز همچنین مشکلاتی آن‌ها را در قسمت داخلی محفظه‌ای شیشه‌ای که از جنس فیلتر‌هایی پلاتینی می‌باشند جای می‌دهیم. در کنار تمامی این موارد ذکر شده، رنگ‌سنج‌های دستی و همچنین نیمه اتوماتیک نیز وجود دارد که هموگلوبینومتر یکی از انواع رنگ‌سنج‌های قابل حمل می‌باشد. یکی از ساده آرین انواع colorimeter کیت تست شیمیایی می‌باشد. در کنار این رنگ‌سنج دیجیتال و یا چکر نیز وجود دارد که از انواع مشابه آن است.

به طور کلی می‌توان این دستگاه‌ها را می‌توان در دو دسته‌بندی کلی قرار داد که شامل رنگ‌سنج جذبی و رنگ‌سنج بازتابی می‌باشد که به بازار عرضه می‌گردد. از مدل‌های مختلف رنگ‌سنج‌های بازتابی می‌توان به رنگ‌سنج زاویه ۴۵ درجه و مدل کروی که ۸ درجه می‌باشد اشاره نمود.

کیت تست شیمیایی و رنگ‌سنج دیجیتال چیست؟

بطور کلی در یک دسته‌بندی کلی می‌توان کیت تست شیمیایی را به دو قسمت طبقه‌بندی نمود. این دستگاه با هدف خواندن میزان غلظت مواد محلول به صورت راحت و توسط چشم ساخته شده که از جدول رنگ‌بندی و همچنین محلول شیمیایی برخوردار است.

اما شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که در دستگاه رنگ‌سنج دیجیتال میزان غلظت مواد محلول نمونه در نمایشگری کوچک به نمایش در می‌آید که در این دستگاه تعبیه گردیده است و به این وسیله می‌توان از غلظت مد نظر اطلاع یافت و آن را خواند. نحوه کارایی رنگ‌سنج دیجیتال به گونه است که مشابه سایر رنگ‌سنج‌ها عمل می‌کند.

ابتدا دستگاه به اندازه گیری ضریب شکست محلول خالص نمونه می‌پردازد. در ادامه نیز مقداری واکنش دهنده یا Reagent به محلول اضافه می‌گردد و بعد اینکه به خوبی مخلوط شد، شاهد تغییر رنگ محلول خواهیم بود. سپس چند ثانیه به محلول به دست آمده زمان می‌دهیم و آن را در چکر قرار می‌دهیم تا نمایشگر دستگاه میزان غلظت را بر حسب واحد ppm به نمایش در آورد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دقت اندازه گیری این مدل از کیت تست‌های شیمیایی بیشتر می‌باشد و از لحاظ اندازه کوچک‌تر بوده و از قابلیت حمل و نقل برخوردار است. همچنین هزینه کمی نیز دارد و برای عموم افراد قابل دسترس‌تر است.

تجهیزات آزمایشگاه رنگ شامل چیست؟

تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین بسیار گسترده و وسیع می‌باشد و موارد زیادی را در بر می‌گیرد. در این تجهیزات ما شامل پارامتر‌های مختلفی همچون ضخامت و… خواهیم بود و این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این قسمت از مقاله به برخی از مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم:

  • اطمینان از صحت و سلامت رنگ و پوشش پیش از اینکه شاهد اعمال و انطباق آن با مشخصات فنی مورد نیاز جهت رنگ‌آمیزی باشیم
  • تجهیزات و تاسیسات از اهمیت به خصوصی به ویژه در کیفیت رنگ پایانی برخوردار خواهند بود
  • معضلات خوردگی و هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور کنترل آن در تاسیسات صنعتی سالانه مبالغ زیادی را به خود اختصاص خواهد داد
  • سیستم‌های پوششی مناسب در کنار ضرورت فنی و سهولت کاربرد‌های آن
  • اکثر موارد از نظر اقتصادی می‌تواند در کاهش این هزینه‌ها نقش بسیار موثری ایفا نماید
  • به طور معمول پوشش در تاسیسات و صنایع از دو لحاظ مختلف تزیینی و مقاومت خوردگی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت
  • با هدف حفاظت کردن سطوح تجهیزات صنعت برق در شرایط فیزیکی، مکانیکی و محیطی مختلف از انواع رنگ و پوشش استفاده به عمل خواهد آمد.
  • اهمیت رنگ و پوشش و هزینه‌های سنگین اعمال رنگ، ضروری خواهد بود.
  • مشخصه‌های فنی رنگ‌های مد نظر تعیین شده و کیفیت آن‌ها کنترل خواهد شد
کاربرد‌های تجهیزات آزمایشگاه رنگ شامل چه مواردی می‌باشد؟

شاید برای شما که در این زمینه دانش به خصوصی نداشته باشید جالب باشد که بدانید یکی از پرکاربرد‌ترین آزمایشگاه‌های روز دنیا، آزمایشگاه‌های رنگ و رزین می‌باشد و از جهت نمی‌توان اهمیت آن را کتمان کرد. این نکته را نیز لازم است بدانید که کسب اطمینان از جهت صحت و سلامت رنگ و پوشش آن‌ها پیش از اعمال و انطباق آن با مشخصات فنی مد نظر یک موضوع اساسی به حساب می‌آید و در کیفیت نهایی رنگ نقش اساسی ایفا می‌کند. در مواردی دیده شده که کیفیت رنگ مناسب نبوده و این امر سبب شود که از یک طرف شاهد خوردگی‌های فراوان باشیم و از جهت دیگر هزینه علی سرسام آوری نیز برای افراد به وجود بیاید.

آزمایشگاه رنگ و رزین با توجه به ضرورت و اهمیت آزمون‌های رنگ در استانداردهای بین‌المللی و جهانی و ملی تاسیس گردیده است. این آزمایشگاه‌ها دارای تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده به منظور آزمایش‌های لازم به هدف کنترل کیفیت انواع رنگ‌های محیط‌های صنعتی، دریایی، ترافیکی و شیمیایی و… می‌باشد. این آزمایش‌ها به طور معمول طبق استاندارد‌های روز دنیا و بین المللی صورت می‌پذیرد و در نتیجه می‌توان با خیال راحت به آن اعتماد نمود.

ضخامت‌سنج رنگ، آبکاری

یکی از فاکتور‌ها و پارامتر‌های بسیار مهمی که از طریق آن ضخامت رنگ را مورد بررسی قرار می‌دهد این مورد می‌باشد که بر طبق ترکیبی از‌ها دو مکانیسم که شامل القای مغناطیسی و جریان گردابی می‌باشند کار می‌کنند.

به دیگر سخن اگر بخواهیم کمی واضح‌تر بگوییم حقیقت امر این است که مهندسین و کاربران که از ضخامت‌سنج استفاده می‌کنند از آن برای سنجش و ارزیابی رنگ‌ها استفاده می‌کنند بدون اینکه در نوع ضخامت هر گونه تغییر به وجود بیاورند.

افراد متخصص و کارشناس‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی قادر هستند از بین ضخامت‌سنج‌های اصلی، آن دسته از فشارسنج‌ها را که دیجیتالی کار می‌کنند را مورد بررسی قرار دهند. همچنین دسته‌ای از فشارسنج‌ها مقادیری که بر اثر اندازه گیری به دست می‌آید را در خود ذخیره نگه می‌داشتند.

مزیت استفاده از همچین نوع دستگاهی این است که اطلاعات آماری مفیدی همانند متوسط و میانگین آن ها، انحراف استاندارد و همچنین بالاترین و پایین‌ترین مقدار سنجش‌ها را به افراد ارائه دهد تا آن‌ها یکی از گزینه‌های پیش رو را مورد ارایه قرار دهند.

اما این را نیز بدانید که انتخاب تنها بر اساس مورد ذکر شده نمی‌باشد و نوع دیگری از انتخاب بر اساس شکل قطعه‌ای است که قصد داریم آن را اندازه گیری کنیم. در واقع دلیل این امر این است که این امکان وجود ندارد که برای تمامی قطعات اندازه گیری شده، از یک نوع ضخامت‌سنج و پرورش استفاده نمود. زمانی که در مواجه با یک قطعه هستیم که از شکل‌های پیچیده‌ای برخوردار می‌باشد، پروب‌های متفاوت و جدا از هم مورد عرضه و استفاده قرار می‌گیرد.

مثال

اگر بخواهیم یک مثال مورد بررسی قرار دهیم تا بهتر با این مفهوم آشنا شویم باید بگوییم که مثلا برای سنجش ضخامت پوشش بر روی قطر داخلی یک لوله این امکان به وجود می‌آید که ما به پروب ۹۰ درجه نیاز پیدا کنیم.

این در حالی می‌باشد که سنجش بر روی یک سطح صاف با منشور دست‌یابی به بهترین کارایی به یک پروب با زاویه صفر درجه نیاز پیدا خواهد شد. به دیگر سخن این موضوع که ضخامت‌سنج رنگ و لعاب دستگاه پرتابلی می‌باشد که به منظور اندازه گیری ضخامت پوشش و یا رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به دو روش متفاوت شامل پراب جدا و پراب سرخود قادر به اندازه گیری ضخامت خواهد بود.

جمع بندی :

همان طور که تا این قسمت از مقاله مطالعه کردید، با تجهیزات آزمایشگاه رنگ بیشتر آشنا شدید و اطلاعات مفیدی در زمینه انواع تجهیزات آزمایشگاه رنگ چیست، کاربرد‌های آن شامل چه مواردی می‌باشد و… کسب کردید.

این آزمایشگاه ها تجهیزات و دستگاه های لازم را برای انجام بررسی های لازم برای کنترل کیفیت رنگ های مختلف از محیط های صنعتی ، دریایی ، شیمیایی ، ترافیکی و سایر محیط ها دارند.

البته که این موضوع امری تخصصی می‌باشد و برای اطلاعات بیشتر بایستی به افراد و مراکز معتبری که در این حوزه فعالیت دارند مراجعه کنید و از این طریق اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید. در صورتی که شما عزیزان در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان و متخصصان با تجربه ما ارتباط باشید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.