دسته‌بندی نشده

جلوگیری از پدیده پوست پرتقالی

پوست-پرتقالی

در فرآیند تولید هر قطعه یا وسیله مصرفی ، ظاهر سطح رنگ شده اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین یکی از اهداف صنایع رنگ سازی بهینه سازی پارامترهای موثر بر پوششها می باشد تا بدین وسیله بهترین سطح ظاهری که متناسب با نیازهای مصرف کننده نهایی باشد حاصل آید.

براقیت و وضوح تصاویر در فیلم رنگ ، دو پارامتر برای کنترل ظاهر یک پوشش می باشند.پدیده پوست پرتقالی شدن در اصل یک ساختار موجی بسیار ریز با اندازه های ۱/۰ تا ۱۰ میلی متر می باشد و به عبارتی می توان گفت که این مسئله به صورت پدیده سایه روشن موجی شکل در فیلم رنگ ایجاد می شود تا بدین ترتیب خرابی های سطح قطعات رنگ شده پوشیده شوند.

رنگهای پودری در میان پوششهای صنعتی در مقایسه با پوششهای مایع ، تنها پوششی می باشند که تغییرات فازی در طول فرآیند تولید رنگ با مشکلاتی مواجه است؛ چراکه با وجود یکسان بودن اجزای اصلی هر دو نوع پوشش، در رنگهای پودری فقدان حلال داریم. وجود حلال در رنگهای مایع به ترکنندگی و جریان پذیری فیلم رنگ کمک زیادی می کند.

پوششهای پودری یک سیستم پوششی بدون حلال می باشند که در آن پیگمنت و دیگر اجزا در طی فرآیند تولید، در یک رزین جامد با وزن مولکولی پایین تر پخش می شوند این عمل به وسیله فرآیند مخلوط مذاب انجام می گیرد. رنگ پودری آماده مصرف ، به وسیله جریان هوا به طرف سطح مورد نظر اسپری می شود ودر طی مدت پاشش یک ولتاژ الکتریکی اعمال می گردد تا پودر به سطح مذکور بچسبد. تشکیل فیلم رنگ به وسیله حرارت دادن سطح رنگ شده در دمای بالا رخ می دهد که در این مرحله ذرات پودر، ذوب شده و به یکدیگر می پیوندند و بعد از جریان پذیری یک فیلم رنگ پیوسته را تشکیل می دهند.

سیستم پاشش رنگ پودری:

پاشش اتوماتیک

پاشش پودری

پاشش لعاب.

با کلیک روی این لینک میتوانید با انواع سیستم پاشش رنگ پودری آشنا شویم.

در حالت کلی، فرآیند تشکیل فیلم رنگ را می توان به سه بخش ذوب شدن و بهم پیوستن، تشکیل فیلم و در نهایت یکنواخت شدن سطح تقسیم کرد.

مهمترین فاکتورهای حاکم بر سرعت ذوب شدن و بهم پیوستن در فیلم رنگ در یک دمای معین عبارتند که طبق بررسی های کیان صنعت به دست آمده عبارت است از:

  • نقطه ذوب رزین
  • ویسکوزیته ذرات پودر مذاب
  • اندازه ذرات پودر

برای داشتن یک فرآیند بهینه، ذوب شدن و به هم پیوستن ذرات باید تا حد امکان سریع انجام شود تا زمان کافی برای دستیابی به یکنواختی مناسب در فیلم رنگ وجود داشته باشد. شرایط پخت می تواند باعث کاهش زمان لازم برای دستیابی به جریان پذیری و یکنواختی فیلم رنگ شود. بنابراین فیلم رنگهای پودری با واکنش پذیری بالا اغلب پدیده پوست پرتقالی را از خود نشان می دهند.
فاکتور های حیاتی تاثیر گذار بر جریان پذیری و یکنواختی فیلم رنگ عبارتند از :

  • ویسکوزیته مذاب رزین
  • کشش سطحی سیستم رنگ پودری
  • ضخامت فیلم رنگ

ویسکوزیته مذاب نیز خود بستگی به دمای پخت، سرعت پخت و نرخ افزایش حرارت دارد.

میزان جریان پذیری رنگ، از اختلاف بین نیروهای حاصل از کشش سطحی و نیروی جذب بین مولکولی در فیلم رنگ تعیین می شود. برای یک پوشش با جریان پذیری عالی، کشش سطحی سیستم باید تا حد امکان بالا و ویسکوزیته مذاب رزین تا حد ممکن پایین باشد. همچنین در صورت بالا بودن کشش سطحی بیش از حد لازم، خطر پیدایش حفره در فیلم رنگ در طی مدت تشکیل آن وجود خواهد داشت. ویسکوزیته مذاب بیش از حد پایین نیز منتهی به قابلیت انبارداری ضعیف پودر می گردد و در هنگام اعمال رنگ با مشکل پوشش ضعیف لبه ها و سینه دادن رنگ بر روی سطح عمودی مواجه خواهیم بود.

همچنین سطح فیلم رنگ به وسیله توزیع اندازه ذرات پودر، تحت تاثیر قرار می گیرد.ذرات کوچکتر به مدت زمان کمتری برای ذوب شدن نیاز دارند که این مربوط به ظرفیت گرمایی پایین تر آنها در مقایسه با ذرات بزرگتر می باشد و این خود اجازه می دهد که ذرات سریعتر بهم بپیوندند. در مقابل، ذرات بزرگتر زمان طولانی تری را برای ذوب شدن نیاز دارند و این باعث ایجاد اثر پوست پرتقالی در فیلم رنگ می شود.

چگونه از اثر پوست پرتقالی بکاهیم یا آنرا از بین ببریم؟

کنترل پارامتر کشش سطحی مهمترین پارامتر برای کاهش پدیده پوست پرتقالی است و یک کشش سطحی یکسان در سرتاسر سطح فیلم رنگ مورد نیاز است تا یک سطح تماس مینیمم را ایجاد نماید. برای ایجاد یکنواختی مطلوب فیلم رنگ، افزودنیهای بهبود دهنده جریان خاصی بکار می روند تا ظاهر فیلم رنگ را بهبود بخشند و خرابیهای سطح از قبیل پوست پرتقالی، جوش زدن و ته سنجاقی شدن را محو نماید. در عین حال مصرف بیش از حد این مواد، باعث افت براقیت فیلم رنگ می شود.

معمولا بهبود دهنده های جریان رنگ در مرحله اختلاط اولیه مواد به شکل مستربچ در یک رزین می باشد که نسبت آنها به رزین ۱ به ۹ تا ۲ به ۸ می باشد.عوامل بهبود دهنده یکنواختی سطح رنگ نیز معمولا به صورت مستر بچ به میزان ۵/۰ تا ۵/۱ درصد در یک واسطه غیر آلی می باشند.

برای ارائه خدمات رنگ نیز اعم از پوشش رنگ پودری-پوشش رنگ مایع و پوشش تفلون میتوانید به مجموعه کیان صنعت برهان مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *