دسته‌بندی نشده

ساخت کوره رنگ+انواع رنگ کوره ای

کوره رنگ

امروزه ساخت کوره رنگ همزمان با تولید و عرضه محصولات مختلف در صنعت، استفاده از رنگ های ثابت برای انواع محصولات روبه رشد است. کوره رنگ های پودری و عمل گرمادهی نهایی حساسترین مرحله در رنگ آمیزی قطعات است. به مجموع رنگ پودری و رنگ صنعتی، رنگ کوره ای می گوییم که بصورت پاشش توسط دستگاه رنگ پاشش روی بدنه فلزات اسپری می شود. بعد از این مراحل درون کوره رنگ پزی قرار می گیرد که به آن رنگ کوره ای می گویند. در مقاله چگونه کوره بسازیم ؟ قصد داریم در باره شیوه ساخت رنگ کوره ای (یعنی رنگ پزی درون کوره) و مسائل مربوط به آن توضیحاتی را بیان کنیم.

چگونه کوره رنگ بسازیم؟

برای ساخت رنگ کوره ای می توان از چند رنگ پایه استتفاده کرد که این رنگ ها دارای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، چسبندگی بالا و عوامل جوی هستند. کوره پخت رنگ دستگاهی است با ماندگاری بالا که برای رنگ آمیزی قطعات صنعتی بکار می رود. کوره رنگ دو مرحله دارد، مرحله قبل از رنگ کاری و مرحله بعد از رنگ کاری. مرحله اول قطعاتی که باید رنگ آمیزی شوند را خشک می کنند و این مراحل قبل از رنگ آمیزی صورت می گیرد.

در مرحله دوم بعد از اینکه قطعات رنگ آمیزی شدند، رنگ یکنواخت و ثابت بر روی آنها پاشش می گردد. کوره های پخت را با توجه به اندازه قطعات و نیاز صنعتگر می سازند. سرعت کانوایر و مسیر عبور قطعات نیز در ساخت کوره رنگ مهم است. شرکت کیان صنعت برهان بزرگترین تولید کننده خطوط رنگ و کانوایر در ایران است. می توانید برای خرید اینترنتی رنگ های کوره ای به سایت کیان صنعت  مراجعه کنید.

روش های حرارت دهی رنگ کوره ای

به دو روش رنگ را در کوره برای ساخت کوره رنگ حرارت می دهند.

  1. روش پیش گرما

در ابتدا قطعه را به مقدار کافی حرارت می دهند سپس رنگ آمیزی می شوند و بعد از ۳ دقیقه آماده برای سرد شدن می شوند. این روش دارای مزایای مقاومت بالا در مقابل خراشیدن و چسباندگی بالای رنگ به قطعه است. در این روش لایه رنگ زیر کار از لایه روکار سخت تر است. قطعات در این روش جایگرین استیل هستند و د رشرایط سخت و درون آب نیز کار می کنند. این روش با توجه به این مزایا دارای معایبی مانند نیاز به حرارت بالا برای مصرف سوخت و انرژی بیشتر و همچنین چون به روش دستی است سخت بوده و نیاز به خطوط تولید اتومات و نیمه اتومات دارنند.

  1. روش پس گرما

در این روش که روش متداول در ایران است ابتدا قطعه را رنگ آمیزی کرده و سپس حرارت می دهیم . این روش دارای مزایای فراوانی است مانند امکان راه اندازی با هزینه کمتر  و قابلیت اجرا به روش دستی و اتومات. روش پس گرما شیوه ساده ای برای ساخت کوره رنگ است و می توان براحتی آن را به پرسنل آموزش داد. در هر دو روش دستی و اتومات سرعت خروجی بالاتر و تیراژ رنگ آمیزی بالاتری دارد.

انواع رنگ های کوره ای پایه

برای ساختن کوره رنگ از چندین رنگ پایه استفاده می شود که عبارتند از:

  • کاربرد رنگ آپوکسی استر

آپوکسی استر از ترکیب گرای استار با رزین اپوکسی و اسیدهای چرب ساخته می شود. فایده استفاده از ذرات آپوکسی استر این است که هنگامی که از اسیدهای چرب استفاده می شود رزین های قابل استفاده در محیط هوا خشک می شوند. ترکیب آپوکسی استر و رزین ملامین فرمالدئید و اوره فرمالدئید کوره ای در ساخت رنگ کوره ای برای بدنه خودرو، چسبندگی ایجاد می کند.

  • کاربرد رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک دارای مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی، عوامل جوی، حلال ها، چسبندگی بالا در فلزات آهنی و غیر آهنی هستند که برای ساختن کوره رنگ استفاده می شوند.

  • رنگ آلکید آمین

رنگ آلکید آمین برپایه روغن های خشک نشونده مانند روغن کرچک، و برپایه روغن های نیمه خشک مانند روغن سویا است. ترکیب این رنگ با رنگ های پایه آلکیدی و آمینورزین در ساخت کوره رنگ بکار می رود.

قیمت ساخت کوره رنگ

قیمت ساخت کوره رنگ بصورت متراژ محاسبه می شود. با توجه به نقش مهم کوره های رنگ صنعتی در تولید رنگ ها، قیمت و کیفیت تمام شده محصولات مختلف است و به شرایط تولید کوره بستگی دارد. فاکتورهای بسیاری در تعیین قیمت کوره های موجود در بازار نقش دارند و قیمت همه مدل های دستگاه کوره پزی یکسان نیست. به دلیل اینکه متریال اولیه خط رنگ کوره ای از کشورهای خارجی وارد می شود و افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت نهایی محصول می شود.

مواد شستشو خط رنگ که در فروشگاه کیان صنعت ارائه می شود:

فسفاته روی

فسفاته آهن

چربیگیر پودر

مشخصات فنی کوره پخت رنگ

کوره های رنگ دارای مشخصات زیر هستند:

  • در این کوره ها برای انتقال قطعات از کانوایر زمینی و هوایی استفاده می شود.
  • کنترل درجه حرارت بوسیله ترموستات دیجیتال با دقت بالا
  • برای انجام روند گرمادهی، سیستم حرارتی توسط گاز یا گازوئیل کار می کند
  • آب بندی درزها و شکاف ها توسط سلیکون نسوز
  • کوره رنگ دارای چند قطعه قابل حمل و مونتاژ شده در محل است
  • انجام انتقال حرارت با استفاده از کانال توزیع کف یا یک طرف کوره
  • کوره رنگ خطی دارای سیستم ترموستات دیجیتال به منظور کنترل درجه حرارت
  • عایق کردن بدنه با ضخامت ۱۵ سانتیمتر بصورت پنل با اتصال فوق زبانه
  • دارای مبدل حرارتی استیل با راندمان بالا
  • دارای ورق های بیرونی روغنی با روکش رنگ مایع هوا خشک ورق های درون گالوانیزه
کلام پایانی

بطور کلی برای ساخت کوره رنگ از چندین رنگ پایه که در برابر مواد شیمیایی و شرایط جوی مقاومت بالایی دارند، استفاده می شود. ساخت کوره رنگ به دو شیوه پس از گرما و پیش از گرما و به دو روش صنعتی و اتومات انجام می شود. برای خرید رنگ های پایه رنگ کوره، تجهیزات خط رنگ و کانوایر می توان از شرکت کیان صنعت برهان خرید کرد.

شرکت کیان صنعت برهان با محور طراحی و اجرای اتوماسیون صنعتی و انواع خدمات پوشش دهی بصورت اینترنتی و حضوری، محصولات خود را ارائه می دهد. اگر قبل از خرید نیاز به مشاوره دارید گروه مشاوره تخصی کیان صنعت برهان در زمینه خرید و راه اندازی تجهیزات و ماشین آلات به شما کمک می کند. امید است که مقاله چگونه کوره رنگ بسازیم  مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *